Øget elevinvolvering
Svaret på, hvordan vi laver så god en skole, at "eleverne ville komme - selvom de ikke skulle", skal vi finde sammen vores børn og unge. De er nemlig de bedste til at pege på, hvordan vi skaber en skole, der både motiverer fagligt og beriger socialt.
Med øget elevinvolvering laver vi skole med eleverne i stedet for skole for eleverne.
-
Elevstemmen og elevfeedback
En skole, hvor eleverne oplever undervisningen som vedkommende, varieret og motiverende, fordrer, at vi lytter til eleverne og tager dem alvorligt.
Det betyder, at den pædagogiske praksis skal justeres ud fra elevernes viden om, ønsker til og feedback på undervisningen.
Eleverne oplever dermed at have reel indflydelse på undervisningen og egen læreproces.
-
Rudersdal Fælleselevråd
Rudersdal Fælleselevråd (RFE) er en del af skoleområdets virke og demokratiske opbygning. RFE fremmer og styrker elevdemokratiet i Rudersdal Kommune og arbejder for elevernes uddannelsespolitiske interesser.
RFE er en inspirationskilde for elevrådsarbejdet på alle kommunens folkeskoler.
-
Elevdemokrati i hverdagen
Demokratisk dannelse er en vigtig opgave i folkeskolen. Eleverne inddrages i mange af de beslutninger, der træffes, så de oplever at være en del af demokratiske processer.
Det er blandt andet beslutninger, der omhandler:
- skolernes værdier og læringssyn
- skoledagens opbygning og organisering
- skolens indretning
- skolens trivselspolitik
-
Stærke lokale elevråd
Skolernes lokale elevråd er et centralt organ, der er med til at definere, hvad god skole er på den enkelte skole.
Det betyder, at elevrådet er med til at diskutere temaer som er relevante for eleverne.
Elevrådet repræsenterer alle klasser, og de valgte klasserepræsentanter får tid og eventuelt hjælp til at indsamle viden om et givent tema i egen klasse.
Elevrådet kan vælge at udpege forskellige indsatsområder, som de arbejder med i udvalgsgrupper